HISTÒRIA

Enguany l’Agrupació Folklòrica Gegants d’Ordal està d’aniversari: fa 50 anys que el Jordi i la Montserrat es passegen per viles i pobles de Catalunya. Ordal és un petit poble  amb una intensa tradició de cultura popular, que segueix encara activa en els nostres dies. Als anys 60, però era un poble entristit. La pedregada del 1962 va malmetre totalment  la vinya i el conreu, deixant el poble en una situació molt difícil. Molts, van tenir que marxar a Barcelona i començar de nou. Va ser llavors quan un grup d’homes del poble, engrescats per Mn. Josep Raventós, van voler retornar l’alegria als ordalencs. En unes trobades espirituals a Castellar de N’Hug, va sorgir la idea de fer uns capgrossos per sortir a la Festa Major i per donar activitat al jovent d’Ordal. Esperonats pel mossèn i el Pere Ibañez, la seva mà dreta en tots aquests projectes, van decidir de fer 12 capgrossos, que els pagaven cadascú de la seva butxaca i inaugurar-los per la Festa Major d’Ordal, el mes d’Agost. Va ser tot un aconteixement, i l’èxit els va esperonar al gran projecte: tenir uns gegants.

I així va ser com el primer diumenge d’Agost de l’any 1966 feien el seu primer ball a la sortida d’ofici, el Jordi i la Montserrat, construïts per l’Ingenio i apadrinats pel Batlle del municipi i amb una gran expectació. Els fundadors dels capgrossos van convertir-se en geganters i van començar un periple d’èxits per tot Catalunya. Recordem, que llavors no hi havien tantes colles de gegants i els que existien eren admirats per tots. De seguida van tenir un graller i un timbaler, que amb els anys van esdevenir inseparables i que feien dansar els gegants amb un estil digne d’admirar.

Ja el mateix any 1966 assistiren a les Cercaviles de les Festes de la Mercè, a Barcelona, visita que repetirien moltissimes vegades al llarg dels anys. Al mati, arribaven a la Plaça de Sant Jaume i feien cercavila per la ciutat. Després, amb una munió de colles de gegants, majorets, ballets i un llarg etcètera, es quedaven a dinar tots junts i a la tarda anaven a Montjuic. La colla tenien feina a replegar les monedes que queien dels balcons i ballar sense parar sota els aplaudiments d’una ciutat entregada. S’ha de tenir en compte que els portadors sortien de llargues i dures jornades de treball però agafaven la faixa amb una alegria insuperable que els feia sentir-se orgullosos del seu poble i dels seus gegants.

També van participar durant molts anys a la Processó de Corpus de Sarrià, i a la Cavalcada de Reis de Sans, fins ben entrat l’any 2000. En el transcurs d’aquests 50 anys d’història moltes van ser les visites que queden fixades en el record del poble d’Ordal. Una d’elles és la pujada a Montserrat, des de Monistrol fins el monestir a peu, fent ballar el Jordi i la Montserrat superant el cansament. Una altre de ben curiosa va ser l’assistència a d’inauguració del Museu Dalí de Figueres, al 1974, on el pintor es passejava entremig de la Rua cavalcant sobre un elefant, fent mostra patent de les seves excentricitats.

Una altre de les actuacions més recordades és la de la festa inaugural del Mundials de Futbol de l’any 1982, al Camp del Barça. Anaven a assajar cada dia, sortint de treballar a l’antic Estadi Olímpic, amb els Gegants amunt i avall, durant unes 10 o 12 jornades. Allà, convidats a un entrepà i una cola  per geganter, seguien les instruccions del que havien de fer en la Inauguració. Després, els últims dies ja ho feien  al Camp del Barça on hi podien deixar els gegants i acabaren d’ultimar els preparatius per la gran festa, que va tenir una gran difusió mundial.

Matadepera’92 és una altre de les dates que molts geganters recorden amb especial emoció, de segur de molts indrets de Catalunya. Va representar una de les més grans concentracions geganteres de Catalunya, amb la participació de gegants de tot el mon i d’unes mides desorbitades. Eren anys per gaudir del fet de ser geganter, participant un munt de gent que feia passar unes jornades que resten en el record.

La Geltrú també va ser un dels destins més sovintejats i molts son els gegants que han apadrinat el Jordi i la Montserrat al llarg d’aquests anys. Ara, tot ha canviat i tot i que conserven la seva elegància, ja no surten amb aquella alegria. Els geganters són una espècie que costa de trobar, amb un mon tant diversificat com el nostre.

Però no defallim, i la colla de Gegants va organitzar el passat 4 de Juny una gran festa Gegantera per conmemorar els 50 anys del Jordi i la Montserrat, convidant a tots els gegants del municipi de Subirats i al poble d’Ordal. Després de la cercavila, es va fer un gran sopar amb més de 200 assistents, on molts dels antics geganters van fer emocionar al públic amb uns records que conformen la vida i la historia d’un poble.